Alla inlägg den 5 oktober 2009

Av Ronny - 5 oktober 2009 23:21

... och så var drömmen om att konvertera om allt och alla till dressyr här på gården ännu en gång slut. Jag har dock lyckats konvertera in två av nordisarna på rätt spår. Lykke Gutten uppvisade hög klass på sin bakbensaktivitet i helgen och Ljusgnista visade fina moments när hon tömkördes för första gången efter betet.


De riktiga tävlingshästarna har dock vart lite svårare att trycka in den kunskap som behövs. Även om Melvin nästan trampade piaff denna morgon så är han långt ifrån grand prix... Lite besviken är jag allt, jag har ju trotts allt sett till att han fått mat under senare delen av veckan.


Jag vet o andra sidan inte hur jag skulle få plats med eventuella dressyrsadlar i sadelkammaren. Varje häst behöver minst två om man ska kunna jobba som ett proffs! Jag hade nog kanske fått bygga ut.. Nåja, inte mig emot! Slå ut en vägg här eller där och hoppas att den inte bär något. Om den gör det kan det bli lite problem... Inget som man kanske märker!


Eftersom jag redan anställt Elina som min beridare har jag under helgen sökt stallpersonal, som kan jobba med skottkärra och grep på ett sätt som förflyttar smuts och sånt från boxen till en samlad hög bakom stallet. Jag tror det finns ett samlingsnamn för det, men sånt är till för amatörer.


Jag har efter ett hårt val bestämt mig för att anställa Carina och Marielle. De klarade uppgiften galant. Om de jobbar samtidigt så slipper jag mocka. Det är de som kallas god planering, gärna i kombination med orden "Oj, nu hann jag ju inte mocka..."


Jag måste dock erkänna att ett dressyrstall behöver en större ridbana. Om det inte vore för att jag och traktorn haft lite meningskiljaktigheter så skulle jag lätt ha harvat som en koffeinpåverkad 2åring i helgen! Att sen Mr Wikstén ansett att utrymmet behövts till hagar är ju en annan femma. Alla vet ju att riktiga dressyrhästar dom går i små små utrymmen helst inte fler än 4 timmar per dag. Det vet jag för jag har sett hur Brinken gör!


  

Den karatäristiska dressyrhästen med två sadlar och benlindor. Observera det ständiga täckesbärandet!




Framförallt finns det ju visst material som man måste göra sig av med. Så planerna låg helt enkelt på att lägga ut diverse saker som vagnar och selar på blocket. Selarna hänger ivägen för alla benlindor som måste torkas efter ridpass och liknande. Även här vet alla att en äkta dressyrhäst har benlindor bara för att...


Ah! Nu kommer han innanför dörren! Bäst att avsluta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards