Alla inlägg under augusti 2009

Av Ronny - 14 augusti 2009 00:42

Jag tar hastigt och lustigt över denna blogg. Jag ska härmed framföra mina ord, mina tankar, mina upplevelser från den 8/8 till idag. Folk tror jag har en förväntan över att läsa skvaller, smaskigt skvaller som användas i hot, förtryck och glädje. Det är icket att fördöma att skadeglädjen är den sanna glädjen.


Jag tänker hastigt och intensivt börja med att beskriva min längsta tävlingshelg någonsin. Två dagar irad har jag lastat min Picado och med Ronnys hjälp och inspiration infunnit mig på två dressyrtävling inom loppet av två dagar.


Vi inleder med Norrskenet. Min häst tar det mesta omkring ganska bra. Framridningen lossnade relativt och han var lagom laddad. Väl inne på banan intar han skepnaden av något som mest kan likna bambi med noll kordination.


Tävlingsledningen har valt att placera domaren i en transport. Domaren som är en äldre dam upplevs som något direkt farligt när han ser henne. Jag vet inte om min häst klart protesterar mot detta inkast i bedömingssport eller om han helt enkelt har föär lite livserfarenhet.


Att beskriva jobbet som att ta han runt banan, där jag praktiskt taget bär han runt. Han är lite svårövertalad och det brukar gå efter en stund. Saken är den att domaren inte riktigt ville vänta med bedömingen och så... Men vi fick en 7a på skritten i en LB! Det måste anses som en bra skritt trots en häst som ville självdö.


På söndagen så grät jag nästan över tanken att rida i den värmen som var då. Jag äcklas fortfarande av tanken... Det var motigt att knoppa, att sätta in allt i bilen och att försöka leva ens!


Min häst är som tränarna säger, positiv! En social jävel med andra ord. Han upplever det lite lättare än jag. Sen är han ju å andra sidan uppvuxen i skåne där fästningar och värme hör till befolkningsdelen.


Jag skenar nu i min skrift. Jag kan kort återge att min häst intog skepnaden av bambi igen. Lustigt nog kommer jag och tänka på min praktik i umeå. En av hästarna hette bambi, vilket våran praktik värd uttryckte med: "...och sen är faktiskt ganska lik bambi, lätt nervös...".


Första klassen var en LD:4 som jag ridit förr på han. Förra året i norrfjärden! Jag vann då och hade en förhoppning om att kunna göra om det. Det är lite svårt att rida han när man halvbär han runt banan. Men det gick någolunda och vi slutade med vinst! Jag var såklart död vid det här laget. Min häst firade med att bocka på ärevarvet och han hade nog kul...


Mellan andra klassen blev jag itryckt så mycket vätska som folk kunde hitta. Min häst försökte jag trycka i vatten. Han självdog nästan vid synen av vattenhinken. Jag undrar hur lätt det här kommer att bli...


Nåväl, andra klassen, en LC:1. Jag red denna förra året också! Jag kom då sist och ville verkligen inte upprepa denna placering. Men i denna klass, lossnade han nästan helt. Han gick att rida i hörn, han gick att påverka på ett annat sätt. Sen att jag nästan missade serpentiner och petade han med sporren så han tappade galoppen. Det är en annan femma det. Hästen gjorde det han skulle nästan fullt ut!


Jag kom 2a och var endast två små poäng ifrån att vinna klassen. Min häst firade även här med att bocka på ärevarvet och orsakade nästan en massflykt ut från banan.


I början av veckan så tömdes hela stallet. Vi släpade fram den dammsugarliknande saken som ädelt kallas högtryckstvätt. Om denna sak är skapad för rengöra saker, så har de lyckats.


Jag kan dock be er avstå från att rikta denna mot spån och annat äckelpäckel. Det finns en viss risk för att man ser ut som ett litet lurvas efteråt...


Rent blev det och sen har det målats och jag kan lova att alla är mer eller mindre vit grå eller grön. (Jag har färg i håret!!!!)


Eva-Marie har ägnat de senaste dagarna åt att kjedjeröka konstant, massförbruka kaffe och skratta hysteriskt. Sen har hon också funderat på om hon ska servera kungen först eller om kärringen ska få före. Vi kom aldrig fram till något konkret svar.


Anledningen till det här är att de köpt en ny häst. En fulbloded galoping horse (Uttala med rysk brytning för bästa resultat) som är född i lettland. Han har verkat i avel på Estland och bott i sverige de 3 senaste åren. Han är fux och ca 165. Detta ska bli deras fina lilla hobbyhäst!


Moe Orvak är placerad på koncentrationsläger hos Britt fram tills på Söndag då han ska gå bygdetrav. Jag vet inte vad han ska starta och så, bara det att han är väldigt lat att ta in och ut från hagen. Jag tror han borde skaffa sig en hälsosammare livsstil.


Nu värker min axel och mina ögon ser konstigt. Detta är allt för idag. Jag kanske återkommer om så önskas, inom ett par dagar.


Mvh / Oscar, dressyrens stolthet på stall yxbacka!


Bilderna nedanför är från Norrskenet och Norrfjärden!


Av Ronny - 7 augusti 2009 16:58

fick fara o ta bort min älskade junior på morgon....fick tillbaka sina anfall o de gav sig aldrig trots medecinering...fick ta det otroligt tunga beslutet att han skulle få vila i frid...tack min älskade vän för den tid jag fick ha dig hos mig...kommer att sakna dig otroligt mycket...sorgsen husse..

Av Ronny - 4 augusti 2009 15:22

var tvungen o ta upp vet till gnista...hade gjort sig illa under käken o svällt upp riktigt ordentligt...hade lite problem o tugga ...ser redan mkt bättre ut sen igår...körde face o årvak igår ...årvak kändes sådär men han fick gå lite snabbare o inte på perfekt underlag...face kändes otroligt fin..får nog fara till jesper så får vi se om han får ut honom i nåt lopp i år...var med junior till vet igår väntar på blodprov svar..kommer nog i slutet av veckan...har inte hört nåt om melvins svar än...men marielle har ridit honom sista veckan o han känns då pigg när han får vara ute o fjanta på...har även en ny hingst på g...inget klart än...men jag hoppas...mvh ronny

Av Ronny - 2 augusti 2009 22:25

idag har vi varit i norrfjärden på hopp tävling...picado o oscar vägra ut sig i första klassen men gick runt på fyra fel i den andra de ställde upp i ...mkt bra jobbat...linn o frodo vann båda klasserna de ställde upp i ...mkt säkert o fint...ska med junior till vet o ta uppföljnings blodprov i morgon..tror sen att jag ska fara med face o årvak o köra jobb på banan...väntar på melvin blodprov borde få svaret i morgon...lykke guttens ägare har ringt o ville att jag skulle behålla honom ett år till...ska fundera lite ...men tror nog han får vara kvar...han är ju en så enorm häst att ha o göra med...mvh ronny

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards